Bijna de helft van ons heeft tijdens de pandemie het gevoel gehad dat we vrij nodig hadden, maar de meesten nemen het niet
Sinds het Coronavirus vorig jaar uitbrak, hebben we allemaal te maken met een heel nieuw scala aan stress bovenop onze gewone bezigheden. Voor sommigen heeft dit bestaande mentale gezondheidsproblemen verergerd, voor anderen heeft het gloednieuwe problemen aangewakkerd. Hoe dan ook, het is veilig om te zeggen dat velen van ons het moeilijk hebben gehad.

Volgens nieuwe cijfers van de liefdadigheidsinstelling voor geestelijke gezondheid Time to Change heeft bijna de helft van ons (44%) het nodig gevonden om vrij te nemen wegens geestelijke gezondheidsproblemen tijdens de pandemie, maar heeft slechts 17% daadwerkelijk vrij genomen. Of het nu gaat om vrij nemen van het werk, school of universiteit, het is duidelijk dat dit een stap is waar velen van ons mee worstelen. Maar waarom?

Volgens het onderzoek nam 27% geen vrij omdat ze zich te veel schaamden, 25% vreesde veroordeling en 24% dacht dat het hun toekomstperspectieven in gevaar zou brengen.

Deze statistieken worden vandaag bekendgemaakt op Time to Talk Day, een landelijke campagne om mensen aan te moedigen meer openheid te betrachten over hun geestelijke gezondheid en stigmatisering tegen te gaan.

In een reactie op de cijfers vraagt Jo Loughran, directeur van Time to Change, ons deze gelegenheid aan te grijpen om onze stem te laten horen.

“We weten dat de houding tegenover mensen met geestelijke gezondheidsproblemen de laatste jaren is verbeterd en het is belangrijk dat we dat niet uit het oog verliezen. Het afgelopen jaar is moeilijk geweest en het heeft misschien meer mensen doen beseffen dat we allemaal wel eens worstelen met onze geestelijke gezondheid. Laten we deze gelegenheid aangrijpen om ervoor te zorgen dat we ons allemaal op ons gemak voelen om er ook over te praten.

“Het is makkelijk om te denken dat we niet de kracht hebben om iets te veranderen. Maar veel ‘kleine’ gesprekken kunnen samen een groot verschil maken in het aanpakken van het stigma en de discriminatie waarmee te veel mensen nog steeds te maken hebben vanwege hun geestelijke gezondheid. Draag dus op deze Tijd voor een Praatdag uw steentje bij – stuur een sms, reik een hand, ga een gesprek aan”.

Dit jaar is het thema van de bewustmakingsdag ‘de kracht van het kleine’, waarbij wordt opgemerkt dat kleine gesprekken een groot verschil kunnen maken. In hun luchtige ‘Ambassadogs’ film delen Time to Change kampioenen, Ricky Wilson, James McVey en Bev Callard (en hun viervoetige vrienden) tips om ons aan te moedigen een hand uit te steken.

Enkele van de tips die in de video worden gedeeld zijn

Stel vragen en luister – bijvoorbeeld: “Hoe raakt het jou?”.
Denk na over de tijd en plaats – soms is het makkelijker om te praten als je naast elkaar zit.
Probeer het niet op te lossen – probeer niet te snel met een oplossing te komen, vaak is alleen luisteren al genoeg.
Als iedereen vandaag een moment zou nemen om een gesprek over geestelijke gezondheid te beginnen – wat zou er dan kunnen veranderen? Kleine stappen als deze kunnen leiden tot grote veranderingen.

Vanwege de huidige beperkingen heeft Time to Change hun Time to Talk-activiteiten online gebracht en een virtueel festival vol gratis evenementen georganiseerd. Van lachyoga tot een cook-a-long, er is hier voor elk wat wils.

Als je behoefte hebt aan vrije tijd maar daar moeite mee hebt, of als je gewoon moeite hebt om een gesprek op gang te brengen, dan ben je niet de enige. Hier zijn enkele bronnen die u kunnen helpen:

Waarom het OK is om een mentale gezondheidsdag te nemen

Hoe je kunt praten over het opnemen van verlof voor je geestelijke gezondheid

Vijf dingen die ik heb geleerd van praten over mijn geestelijke gezondheid op het werk

Hoe je over geestelijke gezondheid kunt praten op het werk

Drie hulpmiddelen om u te helpen over geestelijke gezondheid te praten

Hoe je over psychische gezondheid kunt praten met iemand die het niet begrijpt

Tips om over psychische gezondheid te praten

Als je op zoek bent naar professionele ondersteuning, bezoek dan Counselling Directory.

Vind de juiste therapeut voor jou

Soort professional *

Locatie
Voer uw locatie in
Zoeken
Naar jou gebracht door Counselling Directory

 

DELEN DELEN OP FACEBOOK DELEN OP TWITTER
SCHRIFTEN DOOR
Kat Nicholls’s Foto
KAT NICHOLLS
Kat Nicholls is een Senior Schrijfster bij happiful magazine.

TWITTER

COMMENTAAR
SUGGESTED
De kracht van praten
29 JANUARI 2018
SUGGESTED
Een psychisch probleem op het werk melden
22 MAART 2018
OVER HAPPIFUL MAGAZINE
Wij zijn op een missie om een gezondere, gelukkigere, duurzamere samenleving te creëren. Ons doel is om informatieve, inspirerende en actuele verhalen te bieden over geestelijke gezondheid en welzijn. We willen het stigma van geestelijke gezondheid in onze samenleving doorbreken en een licht laten schijnen op de positiviteit en steun die voor iedereen beschikbaar zou moeten zijn, ongeacht hun situatie.

Lees meer

B Corp status

E-MAGAZINE
Als je onze website leuk vindt, zorg er dan voor dat je de eerste bent die ons digitale magazine leest! Ontvang elke maand een gratis exemplaar van Happiful rechtstreeks in je inbox door hieronder je e-mailadres in te vullen.

Vul uw e-mailadres in

EVENEMENTEN
EERSTE HULP BIJ GEESTELIJKE GEZONDHEID
PODFEST VOOR GEESTELIJKE GEZONDHEID 2019
PODCAST
We hebben allemaal een psychische aandoening en sommigen van ons zullen een psychische aandoening ervaren – maar dat definieert niet wie we zijn. I am, I have is een nieuwe podcast waarin we praten met geweldige mensen, ontdekken welke passies hun leven vormgeven en hoe ze reageren op hun eigen geestelijke gezondheid.

undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined